9print.pl

Blog tematyczny o finansach, biznesie, pracy oraz o rozwoju osobistym

PracaRozwój osobisty

Co to jest coaching?

Co to jest coaching?

W Polsce, w ostatnich latach coaching stał się bardzo popularny. Związane jest to m.in.  z rozwojem dużych korporacji międzynarodowych w naszym kraju. Najczęściej z usług związanych z coachingiem korzystają osoby zarządzające dużymi zespołami, managerowie oraz dyrektorzy. Jeśli zastanawiasz się, co to jest coaching i chciałbyś skupić się na własnym rozwoju osobistym, przeczytaj ten artykuł.

Zobacz także: Jakie wyróżniamy rodzaje mobbingu?

Coaching – co to jest?

W odpowiedzi na pytanie, co to jest coaching, warto skupić się na tym skąd pochodzi ten termin. Tłumacząc to słowo z angielskiego, można powiedzieć, że jest to dosłownie trenowanie. Natomiast szersza definicja, obejmuje zagadnienia z zakresu psychologii i polega na ćwiczeniach, które mają pomóc w rozwoju osobistym oraz w osiągnięciu sukcesu. Wbrew pozorom, z usług coacha nie korzystają tylko i wyłącznie osoby na wysokich stanowiskach, ale także Ci, którzy chcieliby poprawić swoje umiejętności komunikacyjne w życiu prywatnym. Coaching w tym przypadku polega na wyrobieniu odpowiedniej postawy, tak aby być lepiej odbieranym przez innych. Ponadto osoby, które nie wiedza jak znaleźć pasję, również chętnie korzystają z usług coacha.  

Wyróżniamy dwa rodzaje coachingu: biznesowy oraz life coaching. 

Coaching – czy warto?

Chociaż coaching jest coraz bardziej popularny, to jeszcze wiele osób podchodzi do usług tego typu nieco sceptycznie. Decydując się na wynajęcie coacha, musimy wziąć pod uwagę przede wszystkim jego doświadczenie. 

Powody, dla których warto, zdecydować się na coaching są następujące:

  • wsparcie i motywacja w nauce nowych umiejętności, 
  • uczenie się na błędach,
  • ukierunkowanie na cel, 
  • zdobywanie umiejętności, które pozwolą rozwiązać dany problem,
  • poprawa jakości życia.
co to jest coaching

Zobacz także: Jak zacząć pracować nad sobą?

Coaching – ile to kosztuje?

Cena usług coachingowych jest uzależniona od wielu czynników. Przede wszystkim zależy od ilości odbytych sesji. Duży wpływ ma także doświadczenie i wykształcenie coacha, a także jego renoma. Koszt jednorazowego spotkania, które trwa ok. 60 minut, może wynosić nawet 500 zł. Jeśli zależy nam na uzyskaniu oczekiwanych rezultatów, to warto zdecydować się na zakup pakietu, który będzie bardziej korzystny cenowo. Warto podkreślić, że coaching przeznaczony dla klientów biznesowych jest nieco droższy. Cena za sesję, w tym przypadku może wynosić ok. 1000 zł.

Coaching może odbywać się podczas bezpośrednich spotkań. Natomiast istnieją też takie formy jak, spotkania online czy rozmowy telefoniczne. Wówczas cena za sesję jest nieco mniejsza. 

Coach – jak wybrać?

Podczas wyboru odpowiedniego coacha, powinniśmy zwrócić uwagę na jego doświadczenie i wykształcenie. Obecnie nie istnieje kierunek studiów z zakresu coachingu. Osoby, które chcą zajmować się tą dyscypliną, powinny ukończyć odpowiednie kursy i szkolenia. 

Ponadto osoba zawodowo zajmująca się coachingiem musi posiadać akredytację, która jest wydawana przez odpowiednie instytucje i stanowi potwierdzenie kompetencji do wykonywania tego zawodu. Biorąc pod uwagę wykształcenie coacha, istotne jest aby było ono związane z kierunkami, które są powiązane z psychologią.

Udostępnij