9print.pl

Blog tematyczny o finansach, biznesie, pracy oraz o rozwoju osobistym

BiznesPraca

Biznesplan – jak napisać?

Biznesplan – jak napisać?

Założenie każdej firmy, wiąże się z wieloma formalnościami. Podstawą jest posiadanie odpowiednich środków finansowych. Drugą, bardzo ważną rzeczą jest biznesplan, bez którego nie powinno się zakładać działalności gospodarczej. Dzięki niemu mamy określony plan działania, a także możemy sprawdzić czy nasz biznes w ogóle będzie opłacalny. W tym artykule dowiesz się jak napisać biznesplan.

Zobacz także: Pierwszy biznes – wsparcie na starcie

Powody, dla których warto napisać biznesplan

Biznesplan stanowi dla przedsiębiorcy plan działania jego firmy. Dzięki niemu już na starcie, mamy strategię działania i zarys tego jak powinna ona prosperować. Napisanie biznesplanu pozwala zweryfikować koszty oraz zyski naszej działalności, dzięki temu możemy określić czy będzie to opłacalny biznes. Ponadto dzięki przeprowadzonej analizie konkurencji, możemy realnie ocenić nasze szanse na rynku.  

Dobrze napisany biznesplan może pomóc w pozyskaniu inwestorów, a także jest konieczny kiedy ubiegamy się o dofinansowanie naszej działalności. Programy typu “Wsparcie na starcie” lub kredyty bankowe na pierwszą działalność, wymagają napisania biznesplanu. Podobnie jest w przypadku ubiegania się o dotację ze środków Unii Europejskiej. Pomimo, że jest to czasochłonne zadanie, to z pewnością warto się zdecydować na jego napisanie. 

Co powinien zawierać biznesplan?

Napisanie dobrego biznesplanu nie należy do łatwego zadania. Szczególnie dlatego, że wymaga to dużej wiedzy z zakresu ekonomii czy prawa. Możemy zdecydować się na napisanie go we własnym zakresie lub skorzystać z usług specjalisty. 

Informacje, które koniecznie muszą być zawarte w naszym biznesplanie:

  • charakterystyka przedsiębiorstwa – nazwa, rodzaj, branża oraz dane kontaktowe,
  • opis misji i celów jakie stawia sobie firma,
  • jakie produkty lub usługi będziemy oferować,
  • struktura organizacyjna,
  • analiza konkurencji na danym rynku,
  • analiza finansowa – zawierająca bilans, rachunek zysków i strat.
biznesplan jak napisać

Należy zaznaczyć, że w momencie gdy staramy się o dofinansowanie na jednoosobową działalność gospodarczą w Urzędzie Pracy to możemy taki biznesplan napisać sami. W tym przypadku warto wykorzystać gotowe wzory, które są dopasowane do konkretnej branży.  Natomiast w przypadku, gdy dotyczy on dużego przedsięwzięcia to jego napisanie powinno się zlecić specjalistom. Zawodowi analitycy finansowi potrafią przygotować rzetelne dane na temat, takich zagadnień jak: analiza SWOT, analiza rynku i konkurencyjności. Na koniec powinno się zlecić audyt księgowy oraz prawny. Pozwoli to uniknąć wszelkich nieścisłości, które mogły powstać podczas tworzenia biznesplanu. 

Udostępnij